Szintetikus teak fedélzet és ami mögötte van

Szintetikus teak fedélzet, majdnem mint a valódi

Aki megfordult már kikötőben, vagy hajók körül, az szinte biztos hogy látott már szintetikus teak fedélzetet a hajókon. Lehet hogy elsőre fel sem tűnt neki, hogy amit lát az nem igaz teakfa. Ez nem csoda, hiszen van olyan szintetikus teak fedélzet, ami pár méterről nézve teljesen élethű teakfa hatását kelti, és csak közelebbről nézve döbbenünk rá, hogy ez bizony műanyag…

szintetikus teak fedélzet és a valódi teakfa fedélzet
Különbség a valódi teakfa / szintetikus teak fedélzet között

Szintetikus teak fedélzet, de mi is ez valójában?

Ez a fedélzet anyag ahogy a neve is mutatja egy szintetikus műanyagból készül, teakfát imitáló fedélzet burkolat. Az esetet döntő többségében PVC-ből készül. Lehet vele vitatkozni, de (szerintem) egyértelműen a teakfa fedélzetek egyik alternatívája.
Természetesen senki sem állítja hogy a valódi teakfáfal fel tudja venni a versenyt, de nem is ez a cél. Hiszen ahogy egyre több hajó úszik a magyar vizeken, úgy nő a hajósok száma is. De nem mindenki engedheti meg magának hogy rettenetes összegeket fizessen ki ha szebbé szeretné tenni a hajója fedélzetét. A szintetikus teak fedélzet hozzávetőlegesen harmada a valódi fának, így nem csoda hogy sok hajó tulajdonos hamar megcsináltatta a fedélzetét amikor elkezdett ez az anyag megjelenni itthon. Sokan vannak közöttük akik már megbánták, de erről később…

Hogyan készül a szintetikus teak fedélzet ?

a szintetikus teak álltalában 3 palánkos kiosztásban a legelérhtőbb

A teakfa minden palánkját külön ragasztják/csavarozzák a fedélzethez, a szintetikus teak fedélzet ettől eltérő módon a legtöbbször 3 “csíkos” kiosztásban érhető el alapanyagként. Ezeket a blokkokat a megfelelő hosszúságra vágják, majd úgy illesztik és ragasztják egymásoz hogy megkapják a kellő szélességet. Ízlésünkön és pénztárcánkon múlik hogy a fedélzetborítást margóval/szegéllyel/kerettel (ki, hogy hívja) kérjük vagy csak az párhuzamos csíkok futnak majd a hajónk deckken.

esztétikusabb a szintetikus teak fedélzet ha margóval van ellátva

Az úgynevezett margin-nal ellátott szintetikus teak fedélzet még jobban hasonlít a valódi fához, de ennek kialakítása több időt és extra kiegészítő alapanyagokat igényel, ezáltal az ára is többre jön ki négyzetméterenként a keret nélkülinél.
Az elkészült panelek leragasztása előtt következik a fedélzet előkészítése, ami álltalában a különböző veretek leszereléséből áll, ha azokat nem lehet körbe borítani, majd csiszolás, zsírtalanítás.
Az előkészített hajóra felviszik a ragasztót és ráhelyezik a fedélzetet .

A szintetikus teak fedélzetet először teljesen kiszerkesztik, csak utána kerül a hajóra

Ennyi? El is készült a szintetikus teak fedélzet?

Nem egészen, ezzel még nincs vége a munkafolyamatoknak. Most jön a fedélzet le préselése, hogy mindenhol a lehető legjobban belenyomódjon a ragasztóba a kész burkolat.
Ha nem volt megfelelő az előkészület, vagy a préselés, akkor púpok csúfíthatják el a kész fedélzetet. Préselés után közvetlenül szokás lesúlyozni még decket, nehogy valahol elváljon a ragasztótól és az elvégzett munka kárba vesszen.

De ha a ragasztó megköt, akkor már kész?

Még a végső simítások hátra vannak. Az összes panel körbe ragasztása (jó minőségű) tömítő anyaggal. Ez egy elhanyagolható lépésnek tűnik, pedig annál fontosabb.
Ahhoz hogy az elkészült szintetikus teak fedélzet igazán szép legyen, ez elengedhetetlen. De a szépségen felül van egy még fontosabb szerepe, a körbe tömítésnek. Ugyanis ha ez a fázis kimarad, akkor a víz megtalálja az utat a fedélzetünk és az új burkolat között, és ha egyszer beázik, akkor nem szárad ki soha.
Ha mindezek megvannak, következik az elkészült fedélzet csiszolása, ezzel megadva a teakfa erezetéhez hasonlító felületet.

Ha mindez megvan, akkor van kész a szintetikus teak fedélzet!

Szintetikus teak fedélzet anyagának fejlődése

A szintetikus teak fedélzet több mint 20 éve jelen van már a világ piacon. És műanyag fedélzetek eső szériái nem voltak túlságosan szépek, de az újdonság varázsa sokakat magával ragadott, akik már nagyon várták a teakfa fedélzet egy olcsóbb alternatíváját.

csak igényes kivitelezővel csináltassunk a hajónkra szintetikus teak fedélzetet

Ezek az anyagoknak a színe az évek alatt megváltozott, az illesztéseknél rések jelentek meg, rosszabb esetben a ellengedezett a ragasztó amit a rögzítésnél és a fugáknál használtak. Tömítés idő előtti öregedése aztán sokszor oda vezetett hogy víz került a burkolat és a fedélzet közé, ahogy már említettem. Még lehetne sorolni hosszan a hibákat ami elcsúfítják a korai szintetikus teak fedélzetet. Régebben még könnyű volt az ember dolga, amikor ránézett egy korai szintetikus teaknek “csúfolt” borításra, és messziről lerítt róla hogy műanyag.

Az igénytelen kivitelezés nagyon szembetűnő a szintetikus teak fedélzeten

Ezek a kezdetleges próbálkozásoknak sajnos nem az esztétika volt a fő problémájuk.
Volt ennél még égetőbb is…
Akinek volt már szintetikus teak fedélzet, a talpa alatt egy meleg nyárin napon, annak biztos hogy a forró fedélzet örökre belesült a memóriájába.
Akárkivel is beszéltem, mindenki elsőként az elviselhetetlen forróságot említi a hátrányok között. –“nem lehet megmaradni rajta”“folyamatosan locsolni kell”“á, cipő nélkül meg se próbáld”
Kevés dolog van a világon ami az évek alatt egyre szebb lesz. Így talán a fedélzet kinézetének romlását is biztos jobb szemmel néznék a tulajdonosok, ha a hőtartásából is veszítene a fedélzet burkolat. Ám a technológiai fejlődik, ezek az anyagok is fejlődnek, egyre jobban hasonlítanak a valódi fához.

A gyártóknak sok évnyi komoly kísérletezések árán sikerült egyre szebb, élethűbb, könnyebb és hűvösebb szintetikus teak fedélzetet kifejleszteniük.

Szintetikus teak fedélzetek új generációja

A új generációs szintetikus teak fedélzet már nagyban hasonlít a valódihoz.

Ennek az új generációs fedélzeti anyagnak a nevében már érthető a “teak” szó megjelenése. Hiszen ezek a megszólalásig hasonlítanak az utánozni kívánt teakfa fedélzethez.
Nem egy olcsó linóleum padló hatását kelt ha az ember ránéz. Sőt közelebbről még olyan mintha fa erezet is lenne benne.
Számos színben elérhetők, tudunk válogatni a fuga színei között, de palánkok sem csak a megszokott teakfa lehet. A széles választék szépen feladja a leckét, mondhatni megnehezíti a döntést. Szerencsére,az új generáció 20-30% hűvösebb a tűz forró elődjénél.
A tartósságukról még nem tudunk túl sokat, hiszen még csak pár éve van a piacon, de reméljük nem fogunk csalódni benne.

Remélem hogy ebben a kis összegfoglalóban volt újdonság a számodra. Hasonlókat olvashatsz a fedélzeti kisokosban, ahol igyekszünk a megosztani veled minden hajós praktikát és tudást amit csak ismerünk. Ezeket elküldjük neked szívesen ha csatlakozol a fedélzeti műhelyünkhöz.
Ez egy ingyenes kis ajándék, hogy Te is többet tudj, cikkről cikkre.

Fedélzeti Műhely

* Kötelező mezők


Legyen szép a napod!

Mesterházy-Nagy Ákos

Kategória: Hajófedélzet anyagok | Címke: , , , , , | Hozzászólás most!

Teakfa fedélzet – avagy a gyönyörű hajó fedélzete

Avagy mi tehetek hogy a teakfa fedélzet szép maradjon?

a Teakfa fedélzeten nagyon meglátszik ha nem kezelik

Teakfa fedélzetek az első hajókon

Teakfa fedélzet nem volt mindig a hajók legfontosabb része.

Soron következő cikkünk a teakfa fedélzetek gyönyörű világába vezeti el a kedves olvasót. A fedélzeti anyagok közül a legősibbhez, hiszen a hajózni már akkor is hajóztak az emberek, amikor még fán kívül más szóba sem jöhetett, mert nem is volt más. Hiszen a legelső „hajók” még egy nagyobb fatörzs belsejének kifaragásával vagy több fatörzs össze esősítésével készültek. Így jöttek létre az első fa hajók, fa fedélzetek, amik között biztosan voltak teakfa fedélzet is. Azóta azonban eltelt évezredek alatt a fedélzetek világa nagy változásokon ment át.

Teakfa fedélzet tisztán tartása

A teakfa fedélzet tisztán tartása mindig is egy kiemelt szempont volt, hiszen már századokkal korábba is fontos volt hogy a funkcióját ellássa, és egy hibás korhadt fedélzet nem csak a legénységet veszélyeztette, de a rakományt vagy a hajót is. Így a fedélzet karbantartására, tisztítására komoly energiát fektettek. Ezzel lehetett legjobban elejét venni a fedélzet ápolásnak, ami „bűntető” munkának sem volt utolsó a kereskedelmi hajókon.  És ez a szokás a mai napig megmaradt…
Azonban a teakfa fedélzet megóvása, ma talán még fontosabb, mint régebben. Hiszen ha elhanyagoljuk hajónk fedélzetét, és azt előbb utóbb cserélni kell, bizony bánhatjuk hogy nem fordítottunk rá kellő figyelmet.

Na de térjünk a lényegre a teakfa fedélzet tisztán tartásában.

Ha teakfa fedélzet van a hajónkon, akkor bizonyára több módszert meg próbáltunk már, hogy tisztán tartsuk. Ahány fedélzet, annyi takarítási trükk.

Teakfa fedélzet tisztán tartása nem egyszerű feladat.
  • van aki az erős sikálást javasolja
  • van aki a gyenge de kitartó súrolást
  • szálirányba vagy keresztbe
  • van aki a sós vízzel mossa (tengeren lévő hajók előnyben)
  • van aki különböző teakfa fedélzet tisztítószerekre esküszik
  • van aki magasnyomású mosóval esik a teakfa fedélzetnek… (de ezt SENKINEK SEM ajánlom)

De hogyan takarítsam a teakfa fedélzetet?

A teakfa fedélzetet lehet, sikálni, súrolni, kefélni, dörzsölni. Szálirányban vagy arra merőlegesen. Erősen vagy finoman. Sima vízzel sós vízzel vagy speciális teakfa fedélzet mosására ajánlott mosószerrel. De nézzük szétbontva a dolgot.

Teakfa fedélzet tisztítás természetes anyagokkal

Teakfa fedélzet tisztításának első lépése, elvégezhető pár közepes keménységű gyökérkefe segítségével, sima vízzel és sok türelemmel.
Bár nem tűnik fontosnak, de a megfelelő keménységű kefe használata igen is fontos ha a fedélzetünket nem szeretnénk túl koptatni. Mert egy túl kemény kefével pont ezt fogjuk elérni. Akárcsak a csiszolópapír, úgy a kefe kemény rostjai is ki “szakíthatnak” szálakat a teakfából.
Hasonló a helyzet a tisztítás irányával is. A teakfa fedélzetet szálirányban takarítva kisebb energiával tudunk elérni eredményt, de ezzel ugyancsak roncsoljuk a teakfa szerkezetét. Ennek a hatását látjuk amikor a sika csíkok és csavar dugók ki emelkednek a teakfa fedélzet palánkjának síkjából.

Ha tehetjük, közepes keménységű, vagy puha kefét használjunk, és ne szálirányban mozgassuk.
Érdemes egy alapos áztató mosást adni a sikálás megkezdése előtt, hogy a teakfa szinte “tocsogós” legyen. Fedélzet mosás közben arra is ügyeljünk, hogy a takarított felület ne tudjon megszáradni. Így a kikefélt kosz sem tud beleivódni a fedélzetünkben.

Komplikáltnak tűnik, de pár négyzetméter teakfa fedélzet átsikálása után már rutinból fog menni…

Teakfa fedélzet takarítás sós vízzel

Hasonló a helyzet a sós vízzel. Egy tengeri hajó esetében nem túl megerőltető pár vödör vizet húzni a teakfa fedélzetünk takarításakor, de a hazai édes vizekbe belelocsolni kilószám a sót, az nem a legkedvesebb tevékenység, amit egy kikötő élővilágával tehetünk.
Ezért azt szoktam javasolni, hogy ha valaki a sós vizes teakfa fedélzet mosásra adja a fejét, az próbáljon meg 1 vödörnyi vízzel gazdálkodni, és azzal átmosni a fedélzetét. Itt nem a sós vizet locsoljuk a hajóra vödörszám, csak a kefét mártjuk a sós vízbe. Ezzel sokat spórolhatunk.

Kis dolognak tűnhet, de sokat számít!

De a sós vízzel való teakfa fedélzet takarítás sem egy leányálom, ahhoz hogy alapos és látványos munkát végezzünk, bizony itt is komoly elszántság és kitartás szükséges.
Valószínűleg ezért sem a tisztek feladata volt anno a “fedélzet sikálás”…
Itt is figyeljünk a fedélzet nedvesen tartására, mert ha egyszer a kemény munkával feloldott piszok, újra bele tud száradni a teakfába, akkor kezdhetjük elölről a sikálást. De ami még ennél is rosszabb lehet, ha a bele száradt szennyeződéseket nem tudjuk újra eltüntetni és árnyalat különbség alakul ki a teakfa fedélzetünkön. Amit hosszú ideig szúrni fogja a szemünket. A sós vizes mosás további nagy előnye, hogy a teakfa rostjai között megülő gombákat és más élőlényeket is “elzavarja”. Ennek köszönhetően egy sokkal mélyebb, alaposabb tisztítást biztosít.

Teakfa fedélzet vegyszeres tisztítása

Rengeteg különböző teakfa fedélzet tisztítószer vannak piacon, amik pont erre a célra lettek kifejlesztve, így itt nehéz azt mondani, hogy az X vagy az Y a legjobb és az mindenre jó.
Van ami csak teakfa tisztításra szolgál egy fázisban és akad több lépcsős.
Van ami drágább és vannak egész gazdaságosak is. Akár melyik mellet is teszed le a voksodat, azt ajánlom hogy egy márka családot használj a teakfád tisztítására, és a későbbi olajozására.
Érdemes a későbbiekben sem ugrálni a gyártók között. Ha elégedett vagy az eredménnyel, akkor a következő alkalommal is azt használd, így elkerülheted azt hogy ha az egyik anyagból kifogysz, a másikkal folytatod és a végén eltérő látvány fogad…

Szerintem itt a tapasztalat lehet a leghűségesebb tanácsadó, mert a top teakfa fedélzet tisztítószerek között nincs jelentős különbség.

A teakfa fedélzetek vegyszeres mosása csak kis mértékben tér el a hagyományos mosástól. Az aktív vegyszerek munkájának köszönhetően, itt kevesebbet kell nekünk dolgoznunk.
A fedélzetünk alapos áztató mosása azonban itt is az első lépés, majd jön a tisztító szer használata. Ez történhet az anyag hígítás nélküli fedélzetre locsolásával, ecsettel felkenve, vagy vízben oldva és bedörzsölve, a gyártó előírásai szerint.
Ezt követően majdnem minden vegyszeres tisztítószernél valamennyi pihentetés következik, amikor az anyag végzi a munkát helyettünk.
Utoljára itt is a fedélzet alapos lemosása a záró mozzanat.

Tipp: Akármelyik mosási módszert is választod, azt javaslom, hogy fentről lefelé haladj. Például, a kabin tetejével kezdj, hogy az onnan lefolyt piszkos víz, ne a frissen takarított fedélzeteden folyjon át.

Teakfa fedélzet tarkításának NEM követendő példái

Hajós körökben járva, van hogy az ember felkapja a fejét, ha nagy marhaságot hall.
Így volt ez akkor is amikor valaki azt kezdte ecsetelni nekem, hogy a teakfa fedélzet takarításához, Ő nem vesz “drága kencéket”, Ő mosóport használ…
Mit ne mondjak, beletelelt jó pár percbe, míg felfogta, hogy az ideális hatásfok ellenére, borzalmas, amit csinál a vízzel, és az élővilággal csinál…

Tipp: Mindig figyeljünk arra, hogy a vegyszer amit a teakfa fedélzet takarításához használunk az környezetbarát legyen!

Teakfa fedélzet és a gőzborotva

Van egy valamit soha ne tegyél! Ne mosd a teakfa fedélzeted magasnyomású mosóval.
Bár az elért gyors és látványos eredmény csábító lehet, ám a kár amit a teakfa rostjainak megbontásával okozol, mosásról mosásra elvesz éveket a fedélzeted hátra lévő életéből.
A “gépiesített sikálás”, olyan mélyen kimossa az olajat a fából, ami vissza fordíthatatlan, hiába impregnálja, olajozza az ember utána, már nem lesz olyan mint volt.

teakfa fedélzetet ne moss magasnyomású mosóval

A teakfa fedélzet ápolás

A teakfa fedélzet idővel veszít a színéből, megszürkül

A teakfa fedélzet ápolására is különböző iskolák vannak. Sokan azt mondják hogy a teakfát nem kell ápolni csak alkalmanként átmosni. Ha teak fedélzeted van akkor barátkozz meg azzal hogy vizesen, vagy mosás után friss színe van,  de ha száraz akkor bizony idővel megszürkül. Ez természetes hiszen a teakfa magas olaj tartalma miatt lehet tartós fedélzet burkoló anyag.
De az olaj sem marad örökre a teakfa rostjai között.
Minden egyes mosás alkalmával kimosunk egy adag olajat is a fedélzetünkből. Ezen felül a napsütés hatására is párolog, és még számos módon távozik a fedélzetünkből az élő fa hatását keltő teak olaj. Az emlegetett magasnyomásúról nem is beszélve…

Mit tehetünk hogy a teakfa fedélzetünk ne veszítsen a színéből az évek alatt?

az új teakfa fedélzet színe

Nagyon sokat is!
És a nagyon sokat itt értsd szó szerint. Mert a teakfa fedélzeted az sok munkával és törődéssel jár.
Amennyiben igazán szép munkát akarsz végezni nem elég szezononként egyszer át sikálni a fedélzetedet amikor a hajó vízre kerül. Ez a minimum, de az év eleji nagytakarításon kívül szezononként 2-3 alkalommal érdemes végig menned a következő procedúrán:
1 Fedélzeted teljes lemosása, át sikálása
2 Valamelyik teakfa fedélzet mosószeres mosás vagy a jó öreg sikálás
3 A fedélzet újra mosása, a kioldódott kosz letakarítása
4 Ha a fedélzet felszáradt következik a teakfa impregnálása
5 Utolsó lépéskén az tisztító és az impregnáló szerrel azonos termékcsaládba tartozó teakfa olaj használata

Na de mennyi olaj kell egy teakfa fedélzet újszerűvé változtatásához…?

A teakfa fedélzet olajozása

“Én nem olajozom a teakfát, mert akkor nem lehet használni, csúszós lesz és megfogja a ruhát…” hallható sokszor az ellen érv azoktól akik találkoztak már nem megfelelő módon olajozott teakfa fedélzettel.

Teakfa fedélzet olajozásánál fontos a megfelelő mennyiségű teakfa olaj használata.

Mint mindenhol máshol is, itt is fontos a mérték.
Ha a teakfa fedélzetünk már tiszta és száraz, akkor jöhet az olaj. Ahhoz hogy ne vigyünk fel túl sok olajat a fedélzetre, használjuk egy ecsetet és egy kisebb tálkát. Ebbe tudjuk adagolni a kellő mennyiségű teakfa olajat, a mennyiséget az ecset lehúzásával tudjuk szabályozni.
Kisebb még kézzel átérhető felületeket kenjünk csak át.
Ha így teszünk, a felesleges fedélzet ápoló olajat, nem fog tudni beszívni a teakfa. Ezt a maradék olajat egy puha pamut ronggyal le kell törölni. Majd haladhatunk tovább az olajozással amíg csak az egész fedélzet el nyeri a kívánt hatást.

Abban az esetben, ha minden lépésnél betartjuk a teakfa fedélzet ápolás “szabályait”, akkor biztosan hosszú évekkel megnövelhetjük teakfa fedélzetünk élettartamát.

Teakfa fedélzetet védelme, hogy az ápolás ne vesszen kárba

a teakfa fedélzet biztonságban van az UV sugaraktól.

Ha szeretnél még ennél is többet tenni a teakfa fedélzeted megóvásának érdekében, akkor a rendszeres ponyvázás a legtöbb amit tehetsz.
Ezzel nem csak a felvitt teakfa olaj kipárolgását tudod lassítani, de sokkal kevesebb por, kosz, madárpiszok lesz a fedélzeteden, amit rendszeresen mosnod kell. Ezzel csökkentheted az összes eddig felsorolt folyamat sűrűségét.
A nap UV sugarai nem roncsolják a hajódat, amikor nem használod. Egy jó ponyva sokszorosan vissza hozza az árát, az évek alatt. Erről biztosan sokan tudnának mesélni…
“Ha tudtam volna hogy mennyi szenvedéstől kímélem meg magam, akkor tuti hogy rászánom azt a 5-10 percet a hajó ponyvázására…” IGAZ?

Mára ennyit a teakfa fedélzet takarításáról, ápolásáról és karbantartásáról. Ha szeretnél hasonló tanácsokat akkor jelentkezz a  FEDÉLZETI MŰHELY „tanulói közé”, és amit csak tudok, megosztok veled.
Ez egy ingyenes tudás bon-bon, amit kedvedre megkaphatsz.

Ha kíváncsi vagy az általunk készített fedélzetekre, akkor nézz be hozzánk a FB-ra vagy az instára. Ahol a habfedélzetet világába tekinthetsz be.

Legyen szép napod és a te teakfa fedélzeted is!

Kategória: Hajófedélzet karbantartás | Címke: , , , , , | Hozzászólás most!

10 ok, amiért a habfedélzet ajánljuk…

Avagy a habfedélzet és amiért szeretjük…

Ma a habfedélzetről beszélgetünk kicsit, hogy gyarapodjanak az ismereteink és esetleg tervezni is tudjuk a jövőt. Fedélzete ugyebár szinte mindennek van, ami úszik és hajós ember utazik rajta. Kis túlzással, de legkisebb tutajnak is van fedélzete – bár az biztosan nem habfedélzet – így van a ladiknak, csónaknak, hajónak, yachtnak, de legnagyobb óceánjárónak is. Eddig sok újat nem mondtam neked a fedélzetekről, de ha tematikusan akarunk haladni a szakma útjain, akkor tán így helyes kezdenünk, hogy később értelmet nyerjenek a fedélzeti részletek. Az is nyilvánvaló, hogy minden „hajónak” más és más fedélzete van. A fedélzet függ a hajón végzett tevékenységtől a hajó funkciójától, a készítés idejétől és még sok más befolyásoló tényezőtől.

A habfedélzet előtti idők

A habfedélzetek megjelenése előtti időkben fából, fémből, később műanyagból készítettek fedélzet burkolatokat. Ezek igyekeztek igazodni a követelményekhez – azaz a hajó tervezett igénybevételéhez és felhasználásához. Nyilván más kellett utasszállító motorosra, egy vízi taxira és más egy klasszikus vitorlás hajóra. Erről még többet olvashatsz a fedélzet anyagok résznél.

Sokat látott fa hajófedélzet

Korszakonként is változtak a lehetőségek. Nyilván először volt a fa, majd nyers fém, később a kompozit anyagok recézett, vagy fával burkolt fedélzete. Később – a 90-es években  -elindult egy mai napig tartó törekvés. Legyen olyan szép, mint a fa, de olcsó, mint a műanyag.
Hát… Az első műanyag fedélzeti anyagok nem voltak nyerők – nem úgy, mint ma. Rondák voltak, égették a talpunkat és csúsztak. És most, eljött az újkor, és megalkották nekünk a habfedélzetet. Kétségtelenül a mai kor legnagyobb úttörője nem más, mint a hab fedélzet, ami nyugaton már átvette a vezető fedélzet javítási anyag szerepét. De miért??? Miért verte végig a habfedélzet néhány év alatt a világot. Lássuk azt a 10 okot, miért jó és nyerő a habfedélzet!

A habfedélzet kényelmes

A hab fedélzet messze a legkényelmesebb fedélzet, amit egy hajó csak magának tudhat. Egy nyári napon feküdtél már izzó teak fára? Ősszel, tavasszal vagy – ahogy a Hidegenlégió hajósai – télen üldögéltél a soha át nem melegedő fedélzeten? Estél már térdre a rücskös kompozit fedélzeten? Akkor ezt értékelni fogod! Mivel egy speciális habosított anyagból van szó, nem melegszik át, hőszigetel azaz nem fázol rajta és puha! Élvezet rajta végigmenni, végignyújtózni, napozni…

Szóval, a habfedélzet akár egy Cardo matrac.

Akár csupasz talppal lép rá az ember, akár az orr fedélzeten napozik, az biztos, hogy a kényelemre nem lesz panasza, hiszen a habfedélzet szivacsos burkolata épp erre – is – lett kitalálva.

A habfedélzet biztonságos

A habfedélzet kényelme eltörpül a biztonságossága mellett. Emlékszel milyen, mikor egy befújásnál úgy csúsztál a vizes fedélzeten, hogy azt sem tudtad, hogy maradj fenn? A habfedélzetnek van egy különös és hihetetlen tulajdonsága.

A habfedélzet vizesen jobban tapad, mint szárazon!

Egy ilyen fedélzeten kisebb a valószínűsége hogy megcsúszol és baleset ér, ami egy fedélzeten nem elhanyagolható tényező, legyen szó horgász csónakról, vitorlás hajóról vagy motorcsónakról.

A habfedélzet könnyen tisztán tartható

Kevesen vannak azok, akik egy áthajózott nap után még széles mosollyal állnak neki a hajófedélzetük takarításának. Általában egy könnyű slalgolással, jobb esetben egy kis habos keféléssel le van tudva a dolog. De ez nem mindig elég… vagy mégis?

A habfedélzet nem rabolja az idődet!

A habfedélzet könnyen tisztán tartható, akár egy gyors mosással.

A habfedélzetet ugyan olyan könnyű tisztán tartani, mint gélezett fedélzetet. A zárt cellák nem engedik magukba a szennyeződéseket és a vizet sem. Elegendő egy gyors átmosás és mehetsz haza. Persze hosszabb periódusonként egy puha kefés mosás jól jön, de ez nem nagy szám. Megfelelő fedélzettisztító anyag és máris újként – tényleg újként – ragyog az akár több éves fedélzetünk.

A habfedélzet egyedi

Egyedi fedélzet megoldások, személyre szabott fedélzet burkolat

Nincs más olyan fedélzet anyag, ami annyiféleképpen variálható lenne, mint a habfedélzet. Csak a képzeletünk szabhat korlátokat a hajófedélzet stílusának.  Hányszor álmodtad meg a saját logodat, díszítő elemeidet, stílusodat…? Ugye sokszor. Most eljött az álmodás ideje.

A habfedélzet álmaid fedélzete lehet!

Álmodj egyedi vonalvezetést, logóról, színről, vagy struktúráról. Minden megoldható. Az egyedi tervezésnek és kivitelezésnek köszönhetően a fedélzeted, pont olyan lesz, mint ahogy azt megálmodtad.

A habfedélzet és a hőszigetelés

Milyen jó is lemenni a hűvösbe nyáron kicsit a tűző nap elől, ha horgonyon pihennél kicsit… Vagy nem, mert 1000 fok van odabent. Ha van légkondid, akkor ezerrel megy, ha nincs… Az kemény, igaz?

A habfedélzet 5-6 fokkal csökkenti egy vitorláshajó belső hőmérsékletét!

A zártcellás habok természetes hőszigetelő képességük miatt sok helyen megtalálhatók a világban. A habfedélzet egy olyan hőszigetelés, ami kényelmes, biztonságos, dekoratív is egyben. Hihetetlen ez az anyag!

A habfedélzet lehet a leggyorsabb megoldás

Ha fedélzeted bármilyen borításban gondolkozol, akkor valószínűleg az időfaktorral is kalkuláltál már. Amíg egy hajó fedélzete elkészül, „sok víz lefolyhat a Dunán”. Rosszabb esetben a hajót műhelybe kell vinni. Jobb esetben meglehet csinálni vízen a munkát, de a ragasztók száradásával ekkor is kalkulálunk kell.

A habfedélzete akár percek alatt megváltoztatja hajód megjelenését.
A habfedélzete akár órák alatt megváltoztatja hajód megjelenését.

A hab fedélzettel villámgyors megoldás!

Akár 1-2 napon belül is elkészülhet a hajódhoz illeszkedő, egyedi hab fedélzeted, ami a hajó méretétől függően 1-3 óra alatt felragasztunk, és azonnal használhatod is. Se felesleges hajó hurcolás, se hosszadalmas száradási-, kötési idővel nem kell számolnod. Ha a sorban állást nem számoljuk – merthogy rengetegen térnek át erre a forradalmi, kényelmes és gyors megoldásra – akkor tényleg 1-2 nap alatt lehet egy „új hajód”.

A habfedélzet karbantartást nem igényel

Fedélzet javítás fedélzet karbantartás fedélzet ápolás

Tedd a szívedre a kezed, Te szereted a fa fedélzetedet sikálni, csiszolni, olajozni? Szereted a szintetikus fa fedélzeted hézagait javítgatni, újra csiszolni? A vizesen maradt kárpitodat, szőnyegedet szárítani – vagy és hosszú ideig szagolni ha… mondjuk úgy „büdi” lett? Ha pedig nem Te bajlódsz vele akkor a fedélzetkarbantartás árát meg keresni… Ez is mehetne máshová, igaz?

A habfedélzettel nincs dolgod!

Tudom hihetetlen, de tavasszal egy gyors mosás, és mehet vízre a hajó. Nincs olajozás, csiszolás, ragasztgatás, csak a hajózás élvezete.

A habfedélzet időt álló

„A teak fa fedélzet örök életű!” Igaz! Jómagam is sok ilyet cseréltem már… Amúgy tényleg… Ha rendesen ápolod, gyönyörű és időtálló. Ha nem, akkor azért a természeti elemek sok milliós költségeket gyártanak apránként.

A habfedélzet éves amortizációja szinte semmi!

Mindannyian tudjuk hogy az UV sugarak mindent „elégetnek”, legyen szó a hajónk műanyag elemeiről, kötelekről, ponyváról, plexiről, tömítő anyagról, nincs kivétel. Igen… Így van ez a habfedélzettel is. De aki hajózik azt is tudja hogy egy hajón vannak szezononként cserélendő alkatrészek. Ehhez képest a hab fedélzet egy kis odafigyeléssel akár 8 évig vagy annál is tovább díszítheti hajónkat és egy évre lebontva ez jelképes.

A habfedélzet könnyű

Nem mindenkinek döntő szerep a súly, de ha verseny hajód van akkor igenis számít.
A hab fedélzet súlya töredéke más fedélzeti anyagokhoz képest. Mellesleg sem a megjelenésről sem a biztonságról, sem a kényelemről nem kell lemondanunk.

Gyorsabb hajót akarsz? Akkor habfedélzet!

Nem csak az élsportban számít a hajónk tömege. Gondoljuk csak bele, hogy az akár 100-150 Kg súly nyereség mennyivel növelheti egy elektromos hajó hatótávját, de a túravitorlásokon is rengetegszer motorozunk a tengeren… Igaz? Hát ott sem mindegy a fogyasztás.

A habfedélzet ára kedvező

Sokszor a hajó tulajdonosának az egyedi fedélzettől való elrettentője az ár. Ez nem csoda, amikor egy valódi teak fa fedélzet árajánlatát megkapod, sokszor nehéz eldönteni, hogy a lap alján egy telefonszámot olvas az ember vagy a végösszeget. A szintetikus fedélzet ára is igen borsos. Ám ha a 3 legesztétikusabb fedélzet típus közül kell választani, a habfedélzet a leggazdaságosabb.

A habfedélzet a legolcsóbb!

Ezen felül van még több előnye a zárt cellás hab fedélzetnek, de mára itt be is fejezném. Ha szeretnéd a saját hajódon is a legújabb fedélzeti borítás előnyeit élvezni, akkor egy kattintás és elküldöm neked, hogyan tudod percek alatt megtudni, mennyibe is kerülne ez a te hajódra.

Érdekel, hogyan tudnék kalkulálni egy árat? Videónk ebben segít.

Kíváncsi vagy hogyan változik át a hajó fedélzet a kezünk alatt:

Ha szeretnél tanulni, szakmai titkokat megtudni arról, hogyan óvd, javítsd a hajódat és hogyan spórolj pénzt, akkor iratkozz be a FEDÉLZETI MŰHELY „tanulói közé” és küldök számodra tippeket, ötleteket.
FONTOS!
Ez nem hírlevél! Ez szakmai titkok tárháza!
… és ingyenes!

Legyen szép napod!

… és habfedélzeted!

Mesterházy-Nagy Ákos
Kategória: Hajófedélzet anyagok | 4 hozzászólás